در حال بارگذاری ...
گفت‌‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر 

عرفان دارابی: «خواب نما»، ورود ممنوع به برخی رفتارهای اجتماعی است 

عرفان دارابی، کارگردان نمایش «خواب نما»، این نمایش را دارای ژانر اجتماعی و پیرامون بی‌نظمی‌های رفتاری و رد کردن ورود ممنوع در برخی از مشاغل می‌داند.

به گزارش ایران تئاتر، بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از دوم تا دوازدهم بهمن در چهار زیربخش مسابقه تئاتر ایران، ویژه غزه، هویت ملی و فراگیر برگزار می‌شود.

نمایش «خواب نما» به نویسندگی احمد صمیمی و کارگردانی عرفان دارابی از کردستان، یکی از آثار بخش خیابانی جشنواره فجر 42 است که نگاهی به ورود ممنوع بودن برخی رفتارهای اجتماعی دارد.

با عرفان دارابی که به همراه گروهش نخستین حضورشان را در این رویداد بین المللی تجربه می‌کنند درباره محور و چارچوب نمایش «خواب نما» گفت‌وگو کردیم.

این هنرمند سنندجی، با بیان اینکه این نمایش به مسائل اجتماعی هم‌چون بیکاری، بی‌نظمی‌های اجتماعی و رد کردن ورود ممنوع‌های رفتاری و قوانین اجتماعی از سوی برخی از مشاغل می‌پردازد، گفت: «نمایش ما راوی داستان زندگی فرد بیکاری است که به دنبال وام است و با شرایط سخت گرفتن وام روبه‌رو می‌شود و در نهایت از فرط خستگی به خواب می‌رود و در خواب با برخی اتفاق‌‌ها روبه‌رو می‌شود و خواب رانندگانی را می‌بیند که هر کدام به نوعی ورود ممنوع‌های کلامی، رفتاری و قوانین راهنمایی و رانندگی را رد کرده‌اند.»

دارابی افزود: «نمایش ما فضایی کمدی و فانتزی دارد و برخی فضاسازی‌هایی در نمایش انجام شده که برای مخاطب جذاب است و در حین اجرا نیز از تماشاگران استفاده می‌کنیم و از آن‌ها بازی می‌گیریم.»

او ادامه داد: «بسیار خرسندیم که در بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور حضور پیدا می‌کنیم و این فرصت در اختیار ما گذاشته می‌شود تا آثار خوب و فاخر را تماشا کرده و سطح تئاتر خود را ارتقا دهیم و به دانش تئاتری‌مان بیفزاییم.»

 نمایش «خواب نما»، با مدت زمان 20 دقیقه در روزهای سوم و چهارم بهمن، ساعت 11و 16 در مترو ایوان انتظار میدان ولیعصر(عج)، برج آزادی و پهنه رودکی اجرا شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود
در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود

آیین پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای اهواز که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جوانان تئاتری این سرزمین را تنها نگذاشته و همواره همراه و همدل آنان بوده است، در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار خواهد شد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

ششمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خرده‌رویدادهایی واقعی، قهرمانانی ساده و مکبث به روایت یانکات
ششمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خرده‌رویدادهایی واقعی، قهرمانانی ساده و مکبث به روایت یانکات

جلسه ششم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، هفتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

حسین نصیری: در نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» تئاتر و پویانمایی را با هم تلفیق کردیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

حسین نصیری: در نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» تئاتر و پویانمایی را با هم تلفیق کردیم

حسین نصیری کارگردان نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» می‌گوید از آنجا که حرفه اصلی‌اش انیمیشن است، علاقه داشته است روزی بتواند تئاتر و پویانمایی را با هم تلفیق کند.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

نظرات کاربران